Veelgestelde vragen n.a.v. het Corona virus


Vinea volgt de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus nauwlettend. We staan daarbij voortdurend in contact met alle autoriteiten. Vinea houdt jou graag middels deze pagina op de hoogte. Wij doen ons best de website continue up-to-date te houden.


Voor Vinea staat de gezondheid van de deelnemers, medewerkers en de maatschappij voorop. Vinea volgt daarbij het advies van de het Ministerie van Buitenlandse zaken, het RIVM en de ANVR. Wij volgen de ontwikkelingen nauwgezet en schakelen direct indien daar aanleiding voor is.


Op dit moment zijn vakanties van Vinea tot en met 31 mei 2020 geannuleerd. Momenteel is er nog geen aanleiding om de vakanties in de zomer te annuleren. Wij volgen de actualiteit op de voet. Indien er aanleiding is vakanties te annuleren, zullen wij dat doen en onze klanten daarover informeren.


Indien uw reis wordt geannuleerd op initiatief van Vinea, dan zullen wij in overleg met u kijken of we uw reis kunnen omboeken. Voor de reizen in de meivakantie geldt dat als omboeken niet mogelijk is, wij u een corona-voucher aanbieden om de reis later alsnog te boeken. Deze voucher is gegarandeerd door de SGR. 


Met een corona-voucher kunnen reizigers een geannuleerde reis (of een andere reis) op een later tijdstip opnieuw boeken. Deze voucher is gegarandeerd door de SGR, waardoor je als reiziger er zeker van bent dat je reissom veiliggesteld is, mocht je reisorganisatie in financiële problemen komen. De vouchers zijn 1 jaar geldig vanaf datum uitgifte. Indien een reiziger zelf al heeft geannuleerd, is er geen mogelijkheid alsnog aanspraak te maken op een voucher.

Alle voorwaarden voor de corona-voucher vindt u hier.


Vinea hanteert de reisadviezen afgeven door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit Ministerie houdt scherp in de gaten of het veilig is om te reizen en voert overleg met gezondheidsinstanties van andere landen. Via een kleurcodering wordt per land een reisadvies gegeven. Het reisadvies per land wordt op de website van het Ministerie en de Reisapp Buitenlandse Zaken dagelijks bijgehouden.

Een reis wordt geannuleerd indien er sprake is van een code rood met negatief reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. In dat geval kunnen wij een geboekte reis niet uitvoeren zoals is afgesproken met onze klanten. Indien er sprake is van code Oranje, dan zullen wij bepalen of we de reis veilig en compleet kunnen uitvoeren zoals dat met u is afgesproken. Indien dat niet het geval is dan zullen wij de reis annuleren.


Het is niet mogelijk om een vakantie kosteloos te annuleren zolang er geen code rood geldt voor de vakantiebestemming. Bij een annulering hanteert Vinea de annuleringsvoorwaarden die staan vermeld in de algemene reisvoorwaarden van Vinea.  


Wij kunnen u niet verplichten een voucher te accepteren. De reisaanbieder (in dit geval Vinea) die de voucher heeft verstrekt is verplicht de volledige waarden terug te betalen. Dit moet gebeuren, aan het einde van de SGR-dekkingstermjin van één jaar na uitgifte van de voucher, maar niet eerder dan na 6 maanden na uitgifte van de voucher. Op de corona-voucher is de SGR-garantie van toepassing, terwijl op een vordering van de geannuleerde reissom deze dekking vervalt.


In een normale situatie is het inderdaad het geval dat de reiziger wordt terugbetaald in cash. De huidige situatie voor de reisbranche is echter zo exceptioneel dat bijzondere maatregelen moeten worden getroffen. Het Ministerie van Economische Zaken en de Autoriteit Cosument & Markt zijn akkoord met de corona-voucher, welke wordt verstrekt door de reisbranche.


Vinea volgt in deze gevallen de richtlijn van de ANVR. Als de vakantie door Vinea feitelijk kan worden uitgevoerd (vervoer, verblijf en belangrijke programma-onderdelen), maar de bestemming ontzegt de toegang, ligt het feit dat de reis praktisch niet kan worden gemaakt, niet binnen de invloedssfeer van Vinea. Dit betekent dat de reis niet kosteloos geannuleerd kan worden en je geen recht hebt op terugbetaling. 


Vinea mag als organisator van de vakantie, kleine aanpassingen doorvoeren als daardoor de geboekte reis kan worden uitgevoerd. Dit houdt in dat er bijvoorbeeld een kleine wijziging in de route of een programma-onderdeel wordt aangebracht. Bij grote wijzigingen is jouw toestemming nodig.


Over het coronavirus is heldere informatie te vinden op de website van het RIVM. Vinea volgt ten alle tijden hun beleid, net als alle reisorganisaties aangesloten bij de ANVR. Uiteraard volgt Vinea ook het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken t.a.v. landen waar we naar toe gaan met onze vakanties.


Vinea is als lid van de ANVR verplicht om hulp en bijstand te verlenen. Dat is uiteraard niet zo eenvoudig als je bestemming ‘op slot’ zit. Mocht dit gebeuren, dan heeft Vinea nauw contact met de reisleiding ter plaatse en de deelnemers. De kosten voor eventueel langer verblijf zijn voor de deelnemer. Dat is even niet anders, want zowel de accommodatie-eigenaar als Vinea staan voor een overmachtssituatie. Mogelijk biedt je reisverzekering dekking. Neem hiervoor contact op met jouw reisverzekering.


De dekking van reis- en annuleringsverzekeringen verschilt per verzekeraar. Neem contact op met de verzekering om te informeren of de kosten door jouw verzekering gedekt worden. De meeste verzekeraars geven voor corona geen dekking.

Heb je een verzekering bij ons afgesloten? Vinea is verzekerd via Unigarant. Deze annuleringsverzekering dekt een annulering i.v.m. het coronavirus niet. De dekking van de reisverzekering blijft van kracht.